Rada Ministrów przyjęła ostateczny projekt ustawy o delegowaniu pracowników implementujący do polskiego systemu prawnego Dyrektywę Wdrożeniową dotyczącą delegowania pracowników.
Ustawa musi wejść w życie do 16 czerwca 2016r.
Dla pracodawców delegujących pracowników z Polski najważniejsze są zapisy dotyczące egzekucji kar i grzywien. Poniżej streszczamy najistotniejsze z Państwa punktu widzenia zapisy w tym zakresie.
Według projektu, Państwowa Inspekcja Pracy po otrzymaniu od zagranicznej instytucji decyzji w sprawie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej albo wniosku o egzekucję kary bądź grzywny, podejmuje wszelkie niezbędne czynności, aby bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia otrzymania wniosku, powiadomić pracodawcę delegującego pracownika z terytorium RP o decyzji w sprawie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej oraz dokumentach.
PIP dokonuje wstępnego wyłącznie formalnego sprawdzenia dokumentacji przesłanej przez zagraniczną instytucję.
Jeżeli wniosek zagranicznej inspekcji spełnia określone wymogi formalne, PIP po pierwsze - nie później niż w ciągu miesiąca od dnia otrzymania wniosku powiadamia o wniosku oraz o dołączonych do niego dokumentach pracodawcę delegującego pracownika z terytorium RP; po drugie - przekazuje wniosek naczelnikowi urzędu skarbowego, o ile nie nastąpiła dobrowolna zapłata administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej, w celu przeprowadzenia egzekucji, dołączając tytuł wykonawczy. Wysokość należności ustala się według średniego kursu złotego w stosunku do tej waluty, określonego przez Narodowy Bank Polski, z dnia wydania decyzji w sprawie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej.
Jeżeli wniosek zagranicznej instytucji nie spełnia wymogów formalnych Państwowa Inspekcja Pracy zwraca wniosek organowi wnioskującemu.
W proponowanej ustawie znajduje się także zapis, iż Państwowa Inspekcja Pracy może zwrócić wniosek organowi wnioskującemu, jeżeli:
1) ogólna kwota administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej wynosi mniej niż 350 EUR,
2) decyzja w sprawie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej jest sprzeczna z podstawowymi zasadami porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej.
To drugie kryterium jest szczególnie nieostre i nieprecyzyjne.
Ściąganie administracyjnych kar pieniężnych i grzywien administracyjnych nałożonych na pracodawców delegujących pracowników z terytorium RP ma następować w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Co istotne, kwoty administracyjnych kar pieniężnych lub grzywien administracyjnych nałożonych na pracodawców delegujących pracowników z terytorium RP są egzekwowane w walucie polskiej i stanowią dochód budżetu państwa. Polski organ egzekucyjny będzie więc miał interes prawny w szybkim i skutecznym ściąganiu kar i grzywien.
Projekt będzie teraz przesłany do Sejmu i jak już wspomnieliśmy wyżej, ustawa musi wejść w życie przed 18.06.2016r.