Od kilku miesięcy ZUS ściśle współpracuje z zagranicznymi instytucjami kontrolnymi, czego skutkiem są zmasowane kontrole w firmach, które delegują pracowników, pracowników tymczasowych i zleceniobiorców za granicę. ZUS wycofuje z mocą wsteczną formularze A1 poświadczone wcześniej firmom, których polska działalność pozostaje poniżej progu 25%. ZUS anuluje także z mocą wsteczną formularze A1 wydane z art. 13 - kwestionując akceptowane wcześniej podwójne umowy zlecenia, w szczególności o charakterze marketingowo-rekrutacyjnym;
ZUS i PIP udzielają zagranicznym instytucjom wszechstronnych informacji n/t działalności krajowej polskich firm. Skutkiem tego jest kwestionowanie na znaczącą skalę legalności delegowania we Francji, Belgii i w Niemczech. Polskim przedsiębiorcom delegującym wskutek działań polskiego ZUS zarzuca się za granicą oszustwa na szkodę pracowników i systemu zabezpieczenia społecznego.
Większość prowadzonych za granicą kontroli w polskich firmach delegujących ma charakter transgraniczny – prowadzone są wspólnie przez instytucje polskie i zagraniczne. Z informacji uzyskiwanych od przedstawicieli ZUS wynika, że objęcie polskich pracowników delegowanych zagranicznymi składkami z mocą wsteczną jest z korzyścią dla polskiego systemu ubezpieczeń społecznych, albowiem to zagraniczne instytucje będą wypłacały w przyszłości świadczenia emerytalne i rentowe, a teraz muszą finansować leczenie pracowników delegowanych i ich rodzin. Ten skandaliczny zwrot w podejściu polskich instytucji do pracowników delegowanych i ich polskich pracodawców skutkuje nagłymi kontrolami w polskich firmach i wyrzucaniem ich z rynków zagranicznych.
Na najbliższych spotkaniach omówiona zostanie aktualna praktyka kontrolna i metody postępowania w przypadku kontroli transgranicznej. Omówiona zostanie
także wszechstronnie prawidłowa dokumentacja oraz prawidłowe modele delegowania.
Referenci odniosą się w kontekście delegowania pracowników także do zapowiedzi przedwyborczych:
1) PO/PIS/LEWICA: likwidacja umów zlecenia - realnie możliwe działania polskich instytucji od 1.1. 2016
2) PO: likwidacja ZUS
3) PIS: pełne oskładkowanie umów o pracę, umów zlecenia i działalności gospodarczej oraz spółek osobowych (sp.k., sp.j.).
W wybranych krajach europejskich prawnicy Brighton&Wood obsługują firmy w postępowaniach kontrolnych. Ponieważ zagraniczne instytucje coraz częściej zlecają polskim inspektorom ZUS lub PIP prowadzenie kontroli krzyżowych, obsługa firmy zarówno w kraju, jak i za granicą przez ten sam zespół prawników jest niezwykle wydajna i skuteczna.
Ta ekskluzywna i wyjątkowa usługa zarezerwowana jest dla firm obsługiwanych na stałe przez Brighton&Wood.
Seminarium
Kraków, 29.10.2015,
Kraków, Sala Konferencyjna Portalu www.Delegowanie.pl: Hotel CONRAD**** | ul. Josepha Conrada 29
11.00 – 13.00 Delegowanie zleceniobiorców za granicę – praktyka rynkowa i zmiany od 1.1.2016 r.
- A1 dla zleceniobiorców delegowanych za granicę
- A1 na jeden kraj (art. 12, „dwunastka”)
- Zastępstwo w orzecznictwie, wyjaśnieniach urzędowych i praktyce ZUS: metody unikania zastępstwa.
- „Podleganie przez miesiąc przed delegowaniem” - orzecznictwo, wyjaśnienia urzędowe i praktyka ZUS: kiedy delegowanie jest wykluczone? Jak uniknąć zarzutu niespełniania przesłanki podlegania polskim przepisom przez miesiąc przed delegowaniem? Praktyczne uwagi dla firm.
- Działalność krajowa: niekorzystne najnowsze orzecznictwo sądowe. Jak uniknąć anulowania A1 z mocą wsteczną ? Jak uniknąć niepoświadczenia formularzy A1 na przyszłość.
- Ograniczenie delegowania do 24 miesięcy: kiedy ta zasada nie działa? – Praktyczne studium przypadków.
- Rozwiązania praktyczne dla firm, dokumentacja
- A1 na dwa kraje (art. 13, „trzynastka”)
- Warunki, jakie należy spełnić, by ZUS poświadczył formularze A1
- Praktyka niepoświadczania formularzy A1 przez ZUS: przyczyny, przypadki, orzecznictwo, praktyka ZUS, jak uniknąć niepoświadczenia formularzy A1
- anulowanie przez ZUS wydanych wcześniej formularzy A1: przyczyny, konsekwencje, orzecznictwo, praktyczne rozwiązania, jak nie doprowadzić do anulowania formularzy A1
- problem pozornej pracy w kilku krajach w orzecznictwie i praktyce ZUS
- problem fikcyjnej pracy w kilku krajach w orzecznictwie i praktyce ZUS
- problem pracy marginalnej w orzecznictwie i praktyce ZUS
- Problem „pracy w Polsce w niewielkim wymiarze i pracy niezgodnej branżowo z działalnością za granicą”: przepisy, wytyczne, orzecznictwo, Czego unikać przy planowaniu delegowania?
- Problem „pracy szkoleniowo-akwizycyjnej w Polsce”: praktyka firm, praktyka ZUS, orzecznictwo, modele nieprawidłowe, modele ryzykowne, modele skazane na zakwestionowanie przez ZUS i przez sądy
- Problem „stwierdzenia po zakończeniu delegowania, że pracownik/zleceniobiorca nie pracował w dwóch krajach”
- Rozwiązania praktyczne dla firm, dokumentacja
- A1 na jeden kraj (art. 12, „dwunastka”)
- Składki od zleceniobiorców delegowanych za granicę
- Nieuczciwa konkurencja firm z Rumunii, Bułgarii, Portugalii i innych krajów oraz presja na cenę usług
- ZUS „od przeciętnego”
- ZUS „od minimalnego”?
- ZUS „od 183 złotych”?
- Oskładkowanie diet, kwater, świadczeń z zagranicznych kas urlopowych, przejazdów i innych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze: praktyka firm, praktyka ZUS, orzecznictwo; praktyczne rozwiązania dla firm
- Optymalizacja kosztów delegowania
- Omówienie poszczególnych modeli optymalizacyjnych, dokumentacji i ryzyka związanego z ich stosowaniem
- Omówienie modeli nieprawidłowych
- Omówienie modeli wysokiego ryzyka
- Optymalizacje AD 2016: Przyszłość delegowania zleceniobiorców za granicę
- Aktualne przepisy i praktyka ich stosowania
- Dlaczego sami zleceniobiorcy chcą być zleceniobiorcami? – jak przekonać pracowników do umowy zlecenia?
- Kontrole PIP w firmach, które delegują zleceniobiorców: hulaj dusza piekła nie ma
- Kontrole ZUS w firmach, które delegują zleceniobiorców: dokumentacja jest najważniejsza
- Szaleństwa polityków w okresie przedwyborczym: czy zlecenia znikną z rynku delegowania?
- Zmiany od 1.1.2016 roku: pozorna likwidacja „zbiegów”.
- Dlaczego najmądrzejsze firmy nic nie muszą zmieniać?
- Najsłabsze punkty delegowania zleceniobiorców
- W których krajach instytucje kontrole dopuszczają delegowanie zleceniobiorców?
- Dokumentacja po 1.1.2016: konieczna modyfikacja dotychczasowych umów
- Podatkowe aspekty delegowania zleceniobiorców
- Zasada 183 dni a delegowanie zleceniobiorców
- Podatkowe aspekty delegowania zleceniobiorców przez agencje zatrudnienia
- Ryzyko podwójnego opodatkowania zleceniobiorcy
- Wyroki sądowe, wyjaśnienia ZUS
- Delegowanie zleceniobiorców a prawo pracy
- Kontrole PIP w firmach delegujących zleceniobiorców
- Zagraniczne kontrole w zakresie prawa pracy (stawki minimalne, czas pracy, urlopy etc.) w firmach delegujących zleceniobiorców
- W których krajach delegowanie zleceniobiorców jest zabronione?
- Delegowanie zleceniobiorców a dyrektywa wdrożeniowa i jej implementacje w poszczególnych krajach
13.00 – 15.00 Delegowanie opiekunek do Niemiec – praktyka rynkowa i zmiany od 1.1.2016 r.
Tomasz Major – Partner Zarządzający w Brighton&Wood to „protoplasta” i „guru” branży, twórca pierwszych, legalnie działających, aktualnie największych i najlepiej zarabiających firm kierujących opiekunki do Niemiec. Kierowana przez Tomasza Majora Kancelaria Brighton&Wood obsługuje aktualnie kilkadziesiąt firm świadczących usługi opieki domowej w Niemczech i kilkanaście firm pośredniczących w pozyskiwaniu kontraktów (rodzin) w Niemczech. „Nikt nie zna się lepiej, niż Major na delegowaniu pracowników w Unii Europejskiej” – pisał w 2011 roku opiniotwórczy niemiecki tygodnik „Wirtschaftswoche”. Tomasz Major uczestniczy w wielu spotkaniach i panelach dyskusyjnych z udziałem autorów niemieckich przepisów. Wraz z grupą wybitnych prawników niemieckich stworzył, jako jedyny polskojęzyczny prawnik, nieformalny panel dyskusyjny mający na celu wywieranie wpływu na prawodawstwo w Niemczech i w Europie dotyczące zatrudnienia cudzoziemców i delegowania. W panelu uczestniczą przedstawiciele niemieckiego biznesu, funkcjonariusze państwowi oraz szefowie działów prawnych wiodących organizacji niemieckiego biznesu. W branży Tomasz Major słynie nie tylko ze skutecznej obsługi firm, ale także z przepełnionych szczerością i realizmem ocen rynku. To on po raz pierwszy odważył się spojrzeć branży w oczy i wykrzyczał głośne wśród firm i opiekunek „Siedem Grzechów Głównych delegowania opiekunek do Niemiec”.
(firmom, które zgłoszą się na sekcję poświęconą delegowaniu opiekunek rekomendujemy udział w pierwszym bloku tematycznym poświęconym umowom zlecenia)
- Praktykowane modele delegowania opiekunek do Niemiec (omówienie porównawcze poszczególnych modeli)
- Praca na czarno (ponad pół miliona opiekunek zatrudnionych u niemieckich rodzin)
- Rola rekrutacyjna polskich i niemieckich firm
- Największe niemieckie organizacje charytatywne (także te związane z kościołem katolickim) wspierają pracę na czarno
- Delegowanie z Polski przez polskie agencje opieki w ramach świadczenia usługi transgranicznej (ponad sto tysięcy opiekunek delegowanych)
- Inne modele zatrudnienia opiekunek:
- Zatrudnienie w niemieckich firmach usługowych
- Zatrudnienie w niemieckich agencjach pracy
- Zatrudnienie w polskich agencjach pracy
- Legalne zatrudnienie u niemieckich rodzin
- inne modele
- Praca na czarno (ponad pół miliona opiekunek zatrudnionych u niemieckich rodzin)
- Legalne i opłacalne modele delegowania opiekunek po 1.1.2016 r.
- A1 dla opiekunek
- Składki od opiekunek delegowanych
- Podatki od opiekunek delegowanych
- Kontrole w Polsce i w Niemczech
- Omówienie „Siedmiu Grzechów Głównych delegowania opiekunek do Niemiec”:
- Opiekunka musi otrzymać 8,5 euro brutto za każdą godzinę, którą przepracuje. Definicja czasu pracy jest prosta i niestety bardzo szeroka, a tym samym korzystna dla delegowanych opiekunek i bardzo niekorzystna dla firm delegujących opiekunki w systemie 7/7-24/24: Czasem pracy jest czas pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy. Pozostawanie pracownika w dyspozycji pracodawcy oznacza faktyczną gotowość do świadczenia pracy. Nie pozostaje w dyspozycji pracodawcy pracownik,
który nie znajduje się w wyznaczonym przez pracodawcę miejscu do wykonywania pracy, oraz pracownik, który wprawdzie znajduje się w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, ale w stanie uniemożliwiającym wykonywanie pracy. Pojęcie pozostawania w dyspozycji pracodawcy obejmuje również świadczenie pracy umówionego rodzaju, które następuje z własnej inicjatywy pracownika bez jakiegokolwiek wpływu ze strony pracodawcy lub jego przedstawicieli, oraz nawet świadczenie pracy innego rodzaju, o ile jej spełnienie leży w interesie pracodawcy i stanowi realizację głównego celu stosunku pracy.Wyobraźmy sobie opiekunkę, która za 300 PLN kamerę, umieszcza ją w pomieszczeniu, w którym podopieczny i nagrywa przez 24h to, co tam się dzieje. Z tych zarejestrowanych nagrań będzie wynikał czas pracy przekraczający znacząco 8 h dziennie, 40h w tygodniu i 160 godzin miesięcznie. Z nagrań będzie wynikało, że pracodawca łamie przepisy o obowiązkowej, 11-godzinnej przerwie dobowej i również obowiązkowej tygodniowej, 35 – godzinnej przerwie.
Sytuacja staje się krytyczna, jeżeli podopieczny lub jego rodzina pokwitują zakres czasowy wykonywanych obowiązków. Po kilku miesiącach opiekunka ma roszczenie do firmy w wysokości kilkunastu – kilkudziesięciu tysięcy euro, które może zrealizować przed sądem w Polsce lub w Niemczech. Polskiej firmie grozi w Niemczech dodatkowo drakońska grzywna do pół miliona euro, a zarządowi sprawa karna. Dodatkowo należy mieć na uwadze, że sporządzanie ewidencji czasu pracy niezgodnej ze stanem rzeczywistym też jest deliktem ściganym z urzędu zarówno w Polsce jak i w Niemczech. W najbliższym czasie należy spodziewać się spektakularnych pozwów kierowanym przez opiekunki przeciwko polskim firmom
- Dieta delegacyjna nie jest elementem wynagrodzenia. Jej wypłacanie nie spełnia przesłanek przepisów o wynagrodzeniu minimalnym i naraża firmę na roszczenia pracownicze, grzywny, a zarząd na odpowiedzialność karną. „Ci, co dokonawszy podboju prowadzą teraz życie osiadłe, są już martwi.” Antoine de Saint-Exupéry 28 Nowy świat delegowania
- Umowy zlecenia stosowane na rynku delegowania opiekunek do Niemiec są w istocie umowami o pracę. Potwierdziły to niejednokrotnie sądy niemieckie i na takim oficjalnym stanowisku, którym dysponujemy, stoi od dawna niemiecki urząd celny powołany do kontrolowania polskich firm z branży opieki domowej.
- Uzyskiwanie A1 przez firmy nie mające obrotów w Polsce i deklarujących powierzanie opiekunce zadań o charakterze marketingowym, rekrutacyjnym itp. jest obarczone ryzykiem anulowania przez ZUS takich formularzy. Takie czynności są bowiem często uznawane za czynności pozorne lub w najlepszym przypadku za pracę marginalną.
W takim przypadku grozi władzom polskiej firmie postępowanie karne na terenie Niemiec. Skutkuje to także powstaniem z mocą wsteczną obowiązku odprowadzenia w Niemczech wysokich składek wraz z karami, odsetkami i innymi opłatami. Przedawnienie składek w Niemczech wynosi 30 lat! Aktualnie obowiązujące przepisy pozwalają na skuteczną windykację tych niemieckich składek
w Polsce. - Umowy zawierane z rodzinami niemieckimi mogą zostać uznane za niedozwolone użyczenie pracowników (illegale Arbeitnehmerüberlassung). Konsekwencją jest m.in. drakońska grzywna i obowiązek opłacenia przez rodzinę z mocą wsteczną podatków od wynagrodzeń i składek socjalnych w Niemczech. Na podstawie niemieckich przepisów powstaje wtedy bezpośredni stosunek pracy u rodziny. Niemiecka administracja podatkowa stoi na stanowisku, że umowy zawierane przez polskie firmy działające w branży opieki są w istocie umowami o użyczanie pracowników i tym samym wynagrodzenia personelu delegowanego do Niemiec powinny być opodatkowane i oskładkowane od pierwszego dnia w Niemczech.
- Polskie firmy delegujące opiekunki do Niemiec korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z VAT. Tymczasem polska administracja podatkowa stoi coraz częściej na stanowisku, że przedmiotem działalności tych firm nie jest opieka, ale delegowanie/kierowanie personelu za granicę. Przeciwko władzom tych firm wszczynane są postępowania karno-skarbowe z tytułu uchylania się od opodatkowania, a na firmę nakładany jest obowiązek odprowadzenia z mocą wsteczną podatku VAT w pełnej wysokości 23% wraz z odsetkami karnymi.
- W przypadku personelu kierowanego za granicę prawidłowa minimalna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynosiła w 2015 roku aż 3959 zł i to powoduje, że delegowanie legalne w wielu przypadkach nie jest opłacalne. Odprowadzanie składek od kwot niższych jest obarczone ryzykiem przypisu składek oraz odpowiedzialności karnej za fałszowanie dokumentacji i za zawieranie pozornych umów w celu zaniżenia podstawy wymiaru składek.
- Opiekunka musi otrzymać 8,5 euro brutto za każdą godzinę, którą przepracuje. Definicja czasu pracy jest prosta i niestety bardzo szeroka, a tym samym korzystna dla delegowanych opiekunek i bardzo niekorzystna dla firm delegujących opiekunki w systemie 7/7-24/24: Czasem pracy jest czas pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy. Pozostawanie pracownika w dyspozycji pracodawcy oznacza faktyczną gotowość do świadczenia pracy. Nie pozostaje w dyspozycji pracodawcy pracownik,
15.00-17.00 Entsendung der polnischen Pflegekräfte nach Deutschland nach dem 1.1.2016
(Das Seminar findet in deutscher Sprache statt)
- Praktizierte Entsendemodelle – Vergleichende Analyse
- Schwarzarbeit (derzeit über 500.000 Pflegekräfte)
- Rolle der „Vermittler“
- Wie der deutsche Gesetzgeber die Schwarzarbeit unterstützt
- Entsendung durch polnische Pflegeagenturen (derzeit über 500.000 Pflegekräfte)
- Andere Modelle:
- Beschäftigung bei den deutschen Dienstleistern
- Arbeitnehmerüberlassung durch deutsche Zeitarbeitsunternehmen
- Arbeitnehmerüberlassung durch polnische Zeitarbeitsunternehmen
- Legale Beschäftigung bei den deutschen Familien
- Warum und wann sind die Selbständigkeit-Modelle illegal?
- Schwarzarbeit (derzeit über 500.000 Pflegekräfte)
- Entsendung – der einzige legale Weg in der Haushaltspflege zum Wohl der deutschen Pflegebedürftigen, deren Familienangehörigen und der polnischen Pflegekräfte.
- Steuerliche Aspekte
- Soziallversicherungsrechtliche Aspekte (A1 und die Bemessungsgrundlage für die Sozialabgaben)
- Der Mitarbeiter klagt gegen die polnische Agentur, gegen die deutsche Familie und gegen den deutschen Vermittlungsagenten
- A1: nennenswerte Tätigkeit
- A1 aus Art. 13
- Praktische Probleme aus der Praxis:
- Zwei Verträge (umowa zlecenia)
- Äußerst niedrige Bemessungsgrundlage
- Ausstieg aus dem Arbeitsverhältnis: umowa zlecenia
- A1 aus Art. 12; A1 aus Art. 13
- Rechtsprechung zum Thema Entsendung in der Pflegebranche
- Wichtige Gesetzesänderungen in Polen ab dem 1.1.2016: warum die meisten Entsendebetriebe die Preise erhöhen müssen? Wer muss die Preise nicht erhöhen? Erforderliche Änderung der Entsendemodelle ab dem 1.1.2016.